Vítejte opět u našich pravidelných teoretických novin (ano, jednou za 11 měsíců až 7 let (všimněte si, že to jsou oboje prvočísla))! Dnes bych se s vámi rád podělil o několik hezkých variant, ke kterým jsem došel při blbnutí s počítačem :-) . Jde především o vyvrácení nějakých méněcenných tahů či variant. (Všechny partie si poté můžete přehrát níže)
Nejprve se podívejme na známou variantu ve Philidorovi – 1.e4 e5 2.Jf3 d6 3.d4 Sg4?! Pro sebe si ji nazývám Morphyho variantou (i když samozřejmě vím, že Morphy ve své slavné partii hrál bílými ;-) (http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1233404)). Oficiální jméno jsem se nikde nedočetl a na Morphyho partii si prostě nelze nevzpomenout. Tah 3…Sg4 je pochybný ale poměrně populární (na databázi je přes tisíc partií), já osobně jsem proti této variantě stál v internetových blitzkách nejméně stokrát (asi bych neměl hrát jen se saláty ;-) ). Tento tah však padá na taktice – po 4.dxe5! černý musí buď pěšce obětovat (nejlepší volba), nebo vyměnit střelce na f3 a tím sice (na chvíli) udržet materiální rovnováhu, ale darovat bílému velice silnou iniciativu – na tyto varianty se podíváme – 4…Sxf3?! 5.Dxf3 dxe5 6.Sc4 Df6 Nejurputnější obrana, špatné je 6…Jf6 (což se stalo ve zmiňované Morphyho partii) 7.Db3 – nyní bílý získává materiál, například 7…De7 8.Sxf7! (zabraňuje výměně dam na b4) Dxf7 9.Dxb7 +-
7.Db3 počítače nyní radí obětovat pěšce b7, aby se černý stihl zkonsolidovat – 7…Jd7 8.Dxb7 Vb8 9.Dd5 a černý by neměl mít za pěšce kompenzaci. S Jd7 se však člověk téměř nesetká – daleko nejčastější (jak v blitzkách, tak ve vážných) je 7…b6?! černý nevyvíjí žádnou figuru a navíc si oslabuje bílá pole 8.Jc3 nyní prakticky všechny obranné možnosti vedou téměř k prohře černého, pojďme se kouknout na některé hezké varianty.
A) 8…c6 zabraňuje Jd5 …Teda vlastně né, jak uvidíte! :-D – 9.Jd5!! prostě skvělý úder, na který bych bez pomoci počítače asi nikdy nepřišel, a který se ve vážné partii zatím nikdy nehrál. Černý nemůže zabránit ztrátě materiálu – 9…cxd5 (9…Dd6 10.Jxb6 axb6 11.Sxf7 +-) 10.Sb5 a nyní například – 10…Jd7 (černý ztrácí materiál i po jiných tazích) 11.Sxd7 Kxd7 12.Dxd5 De6 13.Dxa8 a5 14.O-O Ke6 15.Dc8 Kf6 16.Sg5!? Kxg5 17.Vad1 Dc5 18.Df5 Kh6 19.Vd3 g6 20.Dxf7 Se7 21.Vh3 Kg5 22.Kh1! 1-0
B) 8…Je7 9.Jb5 Ja6 (9…Kd8 10.Dh3! krásný tichý tah, a král na otevřeném sloupci v podstatně nemá k dispozi žádné pole +-) 10.Da4 c6 (několikrát se mi v blitzce stalo 10.Jc5?? 11.Jd6 Kd8 12.De8++ :-) ) 11.Dxa6 cxb5 12.Sg5! Dxg5 to vede k matu, ale černý je prohraný ve všech variantách 13.Dxb5 Kd8 14.Vd1 Kc7 15.Dd7 Kb8 16.Sa6 1-0
C) nyní jen krátce k dalším možným tahům
8…Jd7 9.h4! (umožnuje Sg5 nebo i Vh3-f3) 9…Je7 10.Sg5 +- a v případě 9…h6 10.Vh3
8…Sc5 9.Se3! Sxe3 10.fxe3 Jh6 11.Vf1 +-
Nyní se podívejme na jednu variantu v poloslovanské – 1.d4 d5 2.c4 c6 3.Jf3 Jf6 4.Jc6 e6 5.e3 Jbd7 6.Sd3 dxc4 7.Sxc4 b5 8.Sd3 a6 9.e4 c5 10.e5 Jd5? To proti mně hrál v jedné blitzce Ondra – věděl jsem, že se ten tah nehraje, ale nedokázal jsem nic vytěžit, a tak jsem se na tu variantu musel kouknout s počítačem. Černý má jediný tah a to 10…cxd4, což vede k ostré hře s 11.Jxb5 axb5 12.exf6 (například dvě Anandovy výhry s Kramnikem - http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1510508 a http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1510272 ). 10…Jd5 je špatné kvůli taktickým nuancím - nějaký klasik myslím říkal, že pěšec na e5 je signálem k útoku a bílý k němu má zde docela hodně prostoru a času (navíc může hrozit i e6). 11.Jxd5 exd5 12.O-O podívejme se na nejhezčí variantu 12…cxd4 (12…Se7 13.e6! fxe6 14.Dc2 s dobrými útočnými vyhlídkami pro bílého) 13.Jxd4 Sc5 14.Se3 Db6 15.Df3!! Další krásný tah, který by člověk asi jen tak nezahrál 15…Sxd4 16.Dxd5 Sxe3 17.Dxa8 Kd8 (nepomáhá ani 17…O-O 18.De4 +-) 18.fxe3 Dxe3 19.Vad1 Dg6 20.Vxd7!! Kxd7 21.Vd1 a černý se bude muset rozloučit s dámou nebo dostane mat 1-0
Poslední bude jedna varianta v útoku čtyř pěšců proti Aljechinově obraně, na kterou jsem se koukal, neboť se objevila v jiné skvostné partii (http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1034661) 1.e4 Jf6 2.e5 Jd5 3.d4 d6 4.c4 Jb6 5.f4!? dxe5 6.fxe5 c5?! – na začátku 70. let populární varianta 7.d5 e6 lepší je pravděpodobně 7…g6 8.Jc3 exd5 9.cxd5 c4 10.d6! to je dle počítačů nejlepší tah a dává bílému významnou výhodu. Černý nyní musí reagovat velice přesně, koukněme se na jednu chybnou variantu, která povede do velice hezké výhry ;-) 10…a6?! Černému často může hrozit Jb5, jenže zatím nehrozí kvůli protiúderu Dh4, takže je tento tah příliš pomalý 11.Jf3 Jc6 12.Se2 f6 dle počítače nemá černý lepší tahy 13.O-O! oběť pěšce za hrozivou kompenzaci, černý je pozadu ve vývinu, má krále v centru a bez ochrany. Bílý může využít i síly svého postouplého pěšce (v mnoha variantách hrozí d7) 13…Jxe5 14.Jxe5 fxe5 15.Je4 bílý musí reagovat přesně a energicky 15…Se6 16.Sg5 Db8 (16…Dc8 17.d7! Dxd7 18.Sh5 1-0 skvělá spolupráce bílých figur) 17.Sg4! eliminace králova obránce 17…Sxg4 (17…Dc8 opět 18.d7!) 18.Dxg4 Dc8 19.d7! (potřetí ten samý motiv :-) ) 19…Dxd7 20.Dh5 1-0
Jan Čermák