Hledání ztraceného času s přídavkem pěti vteřin za tah – s01e02: W²

Asi neexistuje profláknutější téma šachového článku, videa nebo přednášky, než je mat střelcem a jezdcem. Kolem tohoto zakončení partie se už dávno v historii vytvořila jakási aura posvátnosti ve stylu: jo, tak tohle je sakra těžká věc, tohle já se nikdy nenaučím. A vůbec, proč bych to někdy potřeboval…

U nás na webu ještě žádný manuál na mat střelcem a jezdcem nemáme, takže jsem se rozhodl, že ho dodám v rámci svého nového seriálu. Jde o druhý díl, prostřední díly bývají obecně slabší a pouze připravují diváka na velké finále v závěru série. To bude i náš případ, přesto věřím, že alespoň někdo si něco z následujících řádků a diagramů odnese. Krom toho se zítra (pátek 30. 6. 2017) asi stavím Na Vyhlídce, takže budu zkoušet u tabule.

Mat střelcem a jezdcem už jsem v několika partiích využil. Nejde jen o to, že skutečně vznikne daná pozice, ale častěji se vyskytují situace, kdy daná pozice pouze může vzniknout. S vědomím, že vám mat S+J nedělá problémy, můžete kalkulovat ve svém propočtu a pohodlněji vyhrát, byť třeba nakonec úplně jiným způsobem. Máte prostě větší volnost.

Celý proces se skládá z následujících kroků:

1) Zahnání soupeřova krále na kraj šachovnice. Nikdy se nepovede rovnou zahnat krále do správného rohu!
2) Uplatnění vzorce W.
- a) Zpátečka.
- b) Útěk.
3) Mat v rohu barvy našeho střelce. Mat může dát pouze střelec, nikoliv jezdec!

Prosím, nevzdávejte se předčasně – dejte mi šanci, že vám to vysvětlím. Není to totiž vůbec složité. Mat S+J jsem vysvětloval tolika lidem, že už vím, doufám, jak ho podat co nejjednodušeji a nejpraktičtěji. Důkazy nemám.

 

1) Zahnání soupeřova krále na kraj šachovnice.

Stačí si uvědomit jeden prostý fakt – jezdec vždycky míří na opačnou barvu políček, než zrovna stojí. Střelec míří pouze na jednu barvu polí. Pro vytvoření hráze tak musí jezdec stát na stejné barvě polí jako náš střelec. Na ukázku dvě situace znázorněné na rozpůlené šachovnici.

 

Bariéry.

Pro soupeřova krále vznikají neprostupné bariéry. Náš král pak různě vytempuje soupeře a postupně ho zažene na kraj desky. Nic víc k prvnímu bodu vědět nemusíme. I když…

 

Něco k obraně.

…ještě vlastně jedna rada pro bránící stranu. Králem se cpěte co nejvíc doprostřed šachovnice, nikoliv dobrovolně do „špatného“ rohu (= roh, který není barvy střelce, tudíž v něm nejde dát mat). V pozici na diagramu jsem vedl černé figurky v blicce na internetu, asi týden zpátky. Soupeř šel 1.Kb8? a po Kb6 jsem stihl dát mat i se 30 vteřinami na hodinách. Kdyby se vydal doprostřed 1.Kd6, určitě bych to nestihl.

 

2) Uplatnění vzorce W.

Zatím je to snadné, že? A to už jsme v půlce. Malý tip – chtělo by to zahnat krále na kraj aspoň do 30 tahů, vzhledem k tomu, že na celou operaci máme 50 tahů, než vyprší pravidlo o nesebrání figurky nebo tahu pěšcem.

a) Zpátečka.

Jakmile se bílý král dostane na kraj (a logicky zamíří do špatného rohu), stačí mít před očima následující pozici:

 

Základní pozice.

Nevyžaduje ani příliš velkou zručnost uspořádat si figurky do této pozice, aniž by nám král pláchnul. Všimněte si, že jezdec se střelcem mají pod kontrolou únikovou cestu b7, a7, a8.

 

1.Kb8 Sd4 (tempo) 2.Kc8 Sa7 (král musí nadobro opustit roh) 3.Kd8

 

Pozice po 3.Kd8, ČNT.

Teď začíná ono slavné DVOJITÉ V (= W), jezdec kopíruje jeho linii.

 

Nejprve si tedy ukážeme naprosto snadný postup, jak se vypořádat se zpátečkou soupeřova krále. To je první způsob obrany, o poznání snazší pro silnější stranu: 3…Jd5 4.Kc8 (zpátečka) 4…Je7+ 5.Kd8 (jediný tah) Kd6 6.Ke8 (jediný tah) Ke6 7.Kd8 (zpátečka) Sb6+ 8.Ke8 Sc7

 

Pozice po 8…Sc7, BNT.

Co se změnilo od minulého diagramu? Vůbec nic! Akorát jsme se posunuli společně blíž k rohu, ve kterém dojde ke spáchání trestného činu. No a takhle jdeme až do matu.

 

9.Kf8 Jf5 (to už známe) 10.Ke8 (zpátečka) Jg7+(W) 11.Kf8 Kf6 12.Kg8 Kg6 13.Kf8 (zpátečka) Sd6+ 14.Kg8

 

Pozice po 14.Kg8, ČNT.

Tuhle pozici známe, zjevila se nám už potřetí! Jakmile je král soupeře zamknutý ve správném rohu a může se pohybovat pouze na dvou políčkách (g8-h8), je zbytek už lahůdka: 14…Jf5 15.Kh8 Sc5 16.Kg8 Jh6+ 17.Kh8 Sd4++ 0:1.

 

Troufám si tvrdit, že při obraně, kterou jsem zde nazval Zpátečka, by vyhrál kdokoliv i bez znalosti jakékoliv teorie. Figurky migrují společně do správného rohu zcela přirozeně a král slabší strany nemá nejmenší šanci.

 

b) Útěk.

To jednodušší je za námi, teď se to bude chtít aspoň dvě minuty soustředit. Úvod z bodu a) se překrývá.

 

Základní pozice.

Nevyžaduje ani příliš velkou zručnost uspořádat si figurky do této pozice, aniž by nám král pláchnul. Všimněte si, že jezdec se střelcem mají pod kontrolou únikovou cestu b7, a7, a8.

 

1.Kb8 Sd4 (tempo) 2.Kc8 Sa7 (král musí nadobro opustit roh) 3.Kd8

 

Pozice po 3.Kd8, ČNT.

Teď začíná ono slavné DVOJITÉ V (= W), jezdec kopíruje jeho linii.

 

Teď dávej bacha: 3…Jd5 4.Ke8 (král se vydává na útěk a opticky to vypadá velmi nadějně) Kd6! 5.Kf7 Je7 6.Kf6 Se3!

 

Pozice po 6…Se3!, BNT.

Hráz je na světě, bílý král musí na ústup. 7.Kf7 Sd4!

 

Pozice po 7…Sd4, BNT.

Nikam nepůjdeš, už ses narajzoval dost! 8.Ke8 Ke6 9.Kd8 Sb6+ 10.Ke8 Sc7

 

Pozice po 10…Sc7, BNT.

Tuhle pozici už známe. Dál nemusím v komentáři pokračovat, protože teď už jsme dostatečně blízko k rohu šachovnice, takže bílý už nemá podobně opticky nebezpečný útěk k dispozici. Např. 11.Kf8 Jf5 12.Kg8 Kf6 13.Kh7 Jg7 (W) 14.Kh6 Sf4 15.Kh7 Se3 16.Kg8 Kg6 17.Kf8 Sc5+ 18.Kg8 a mat už si dá každý sám.

 

3) Klíčový dodatek aneb W²

Co děcka a obecně aspiranti matování střelcem a jezdcem nejvíc pletou – přesné pořadí tahů v klíčových okamžicích metody b) Útěk. Vědí, že tam mají nějak hopsat do W, král se občas taky hejbne a střelec nakonec udělá takový ten divný tah dozadu, který nikdo nechápe. Zde však na pomoc přichází další Vítkova geniální vizuální berlička.

 

Když totiž začneme ze základní pozice, tak následujících pět tahů vytvoří figurky tahový palindrom (palindrom v textu je např. věta „Jelenovi pivo nelej“ – zkus si to přečíst pozpátku, hehe). Mně osobně pomáhá, když si ho představím právě ve formě W – pro mě to znázorňuje cyklus, tedy že pořadí figur má nějaký řád: střelec – jezdec – král – jezdec – střelec. Důkaz místo slibů:

 

Základní pozice.

1...Sa7 2.Kd8 (král se vydává na útěk) Jd5 3.Ke8 Kd6 4.Kf7 Je7 5.Kf6 Se3!

 

Útěk zastaven.

5 tahů: Sa7 – Jd5 – Kd6 – Je7 – Se3

 

Na pár místech může bílý král v průběhu vzorce W ustoupit i jinam, ale vždy jde o ústup, který vytváří menší nebo žádné obtíže. Je potřeba akorát trochu myslet. Pokud se ale naučíte postup, který jsem popsal, a že není vůbec těžký, tak vám to bude úplně stačit. Upozornění: Možná to bude chtít šachovnici. Tahů sice není tolik, ale celý postup je potřeba především vidět.

První člověk, který mi dá v rámci tréninku mat, má u mě pivo, nebo sedm.

Vít Moravec

 

ŠK Český Brod