ŠK Český Brod

Elektronická tužka: Tesař–Čermák

Partie Tesař–Čermák přinesla enormně vypjatý konec, jenž by mohl být pro leckoho i poučný. Poskytuje tak dokonalou příležitost, abyste se dozvěděli něco nejen v souvislosti s šachovou hrou, ale také ve spojení s moderními IT multimediálními 3D duhovými opensource prvky. Po vzoru velkých televizních komentátorů a rozumbradů pracuje vyspělá šachová Evropa s tzv. elektronickou tužkou – věcí, která je např. v hokeji a fotbalu naprosto k ničemu, rozbory jsou často vykonstruované, na základě jednoho příkladu se ihned zobecňuje ten či onen taktický prvek apod. Nikoli však v šachu – v takto spravedlivé a konkrétní hře můžeme jasně ukázat, zač je toho barvička.

Průběh partie máte detailně popsán v šachovém tisku napříč regionem, my se ale zaměříme pouze na závěrečnou fázi, jež koketuje s určitou teoretickou hodnotou.

Tesař–Čermák po 59.Va1



Pozice na diagramu je zdánlivě snadno vyhraná – 2 volní spojení pěšci se valí vstříc proměně Řehoře Samsy. Jenže život je složitý. Než si ukážeme Čendův omyl, vysvětlíme si jednoduchý vítězný plán:

1) Postavíme pěšce g3+h3, aby hrozil neustále mat. (ŽLUTÁ)
2) Vypochodujeme králem k vlastní věži – předpokládá se, že bílá věž bude šachovat. V případě Va3+ představíme Vc3, abychom neztratili pěšce, to je logické. (ZELENÁ)
3) Dáme šach věží, čímž docílíme výměny a snadné pěšcovky. (ČERVENÁ)



Dokážu pochopit, že když černý nezachová chladnou hlavu, může mít s výhrou problém. Dobře si pamatuji, jak jsme před časem stejnou koncovku tréninkově zkoušeli s Martinem Horákem. Dokud neznal řešení, povedlo se mi hned několikrát remizovat na patové motivy.

Čenda pokračoval chybným 59…h2+?? 60.Kh1 Vf2

Tesař–Čermák po 60...Vf2



Problém je teď v tom, že bílý král stojí v patu. Proto může vypustit tzv. šílenou věž – tato figurka je neobyčejně agresivní a chce zemřít. Stačí napadat pěšce „g“(příp. šachovat), a jakmile bude možnost ho sebrat se šachem, učinit tak, např.: 61.Va4 Kh3 Nyní bílý nesmí brát, přišel by mat. 62.Va3+ g3 63.Vxg3! Kxg3 pat!



Partie pokračovala: 61.Vb1 ještě nekazí, ale obrana je teď trošičku složitější. 61…Kg3 62.Va3+ Vf3 63.Vxf6?? Remízu drží paradoxní 63.Vb3!! (c3, d3…) Bílý král je stále v patu a černý nezesílí pozici.

Tesař–Čermák po 64.Kxh2



Inu, i mistr tesař se někdy utne. Teď je to opět černý, kdo může vytěžit z koncovky maximum. Čenda se ale zřejmě lekl patu, zazmatkoval a zahrál 64…Kf4?? Po 65.Kg2 je klasická remízová koncovka, např. 65…g3 66.Kg1! Kf3 67.Kf1 g2+ 68.Kg1 Kg3 pat.

Tu situaci si můžeme pomocí naší elektronické lupy přiblížit, bude hezky vidět, jak se černý král vzdaluje od kritických polí. Takové záběry jsou cenné, protože zachycují emoce přímo na šachovnici, atmosféru partie.



U jezdcových pěšců („g“ a „b“) je malé nebezpečí patu, toto je ukázkový případ. Proto je nutné vědět, že po 64…Kf2 65.Kh1 je vyhrávající 65…Kg3! 66.Kg1 Kh3 67.Kh1 g3 68.Kg1 g2 69.Kf2 Kh2 a černý staví dámu. Ne však 65…g3?? pat! – to zřejmě Čendu vylekalo.

Jak vidíte, není nad moderní technologii. Vyskytne-li se u někoho podobně hodnotná část partie, neváhejte a pošlete mi ji – řádně vám ji vybarvím.

Vítek Moravec